apple id مشاوره خانواده - استرس و روش مقابله با آن
apple id مشاوره خانواده - استرس و روش مقابله با آن
 
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

 
 
نویسنده : محمد کارگر
تاریخ : پنجشنبه 17 تیر 1395
نظرات
همه میدانیم که استرس جزئی از زندگی ماست. از آن جمله میتوان به فشارهای متفاوتی که گاه از جانب کار، گاه از جانب اعضاء خانواده و یا حوادث محلی و یا حوادث جهانی بر ما وارد میشود اشاره نمود. چنین بنظر می رسد که راهی برای گریز از استرس ها وجود ندارد. البته بعضی اوقات استرس ها میتوانند اثرات مثبتی نیز داشته باشند مثلاً یکی از این گونه اثرات ایجاد انگیزه در اتمام کاریست که به تعویق افتاده و یاهوشیاری و خلاقیت بیشتری است که در ما ایجاد می نماید. 

به هر حال شواهد پزشکی دلالت بر اثرات سوء استرس بر بدن انسان دارد. استرس با ایجاد اختلال در خواب یا زخم معده و بروز بیماریهای روده ای (گاستریت) و سردردها میتواند سبب سلب آسایش از زندگی ما گردد. 
نتایج آخرین تحقیقات انجام شده نشانگر تأثیر استرس بر بروز بیماریهای کشنده ای همچون بیماریهای قلبی، سکته و نیز ایجاد فشار خون بالا و حتی ابتلاء به سرطان میباشد.آنچه که همه باید به آن توجه داشته باشیم این است که استرس را نمیتوان از صحنة زندگی حذف کرد ولی میتوان اثرات آن را کاهش داد. یعنی با شناخت و بکارگیری راههای مبارزه با موارد استرس زا خواهیم توانست اثرات نامطلوب آن در زندگی و نیز بربدن خود را کاهش دهیم. بعنوان مثال می توان با افزایش فعالیتهای مثبت و نیز ایجاد افکار مثبت نسبت به مسائل زندگی اثر استرس بر بدن خود را کاهش دهیم.

 سه دقیقه چشمان خود را ببندید، منظره یا کار مطلوب و آرام بخشی را تجسم کنید و حداقل یکبار دیگر اینکار را تکرار نمائید.

 هنگامی که از کنار کسی در خیابان و یا مغازه و یا محل کار خود می گذرید لبخند بزنید و یا سلام کنید شخص مقابل احتمالاً به شما لبخند می زند و این به شما کمک میدهد. بعنوان مثال می توان با افزایش فعالیتهای مثبت و نیز ایجاد افکار مثبت نسبت به مسائل زندگی اثر استرس بر بدن خود را کاهش دهیم.

 هر صبح به موضوع و هدف کوچکی فکر کنید اینکه به دلیل کوچک بودن هدف شما میتوانید به آن نائل شوید احساس خوبی در شما ایجاد میکند به این منظور ممکن است یاد چیزی بیافتید که همیشه فراموش میکردید مثل : چک کردن باتریها، باتریها در چراغ قوه یا نوشتن نامه به یک دوست یا بازی کردن با یک عضو خانواده برای مدت نیم ساعت.

 لبخند زدن و خندیدن از کاهش دهنده های مهم استرس میباشند همچنان که گفته اند «خنده بر هر درد بی درمان دواست»

 سعی کنیددر مکالمات روزمره از شوخی های ملایم استفاده کنید و یا موضوعات خنده دار بخوانید یا تماشاکنید.

 زیر دوش و یا هنگام رانندگی آواز بخوانید.

 برخی از افراد بیشتر تمایل دارند تا به جنبه های منفی زندگی بپردازند. شما کوشش کنید که جزء دستة مثبت اندیشان باشید.


● انواع استرس زاها و اثرات آنها بر سلامت ما: 
غالباً ما فکر می کنیم که فقط مسائل بزرگی مثل طلاق یا از دست دادن شغل یا تغییر شغل از موارد استرس زا بشمار می آیند. در حالیکه این مسائل کوچک وروزمره هستند که در دراز مدت بیشترین مشکلات را برای ما بوجود می آورند. وضعیت هایی مثل تعجیل در رسیدن به محل کار، نگرانی در تصمیم گیری برای کارهای کوچک، تکرار حوادث نامطلوب طی روزها و هفته ها و سالهای گذشته که همة عوامل کوچک اما اساسی میباشند که میتوانند با تکرارشان نه تنها برسبک های رفتاری ما که حتی بر زندگی ما تأثیر گذار باشند. 
توجه داشته باشیم که برای بسیاری از ما نگرانی،آنچنان جزئی از زندگی دائمی ما شده است که شاید حتی قادر به تشخیص آن نباشیم اما این نگرانی حتماً روی بدن ما تأثیر میگذارد.

● استرس و نقش زیان بخش:
«بایدها» 
در طول دوران رشد از کودکی به نوجوانی و بزرگسالی تمام کارهائی را که ما باید انجام دهیم توسط والدین،معلمان و یا دوستان بصورت عمدی و یا ناخواسته به ما گوشزد شده است. متأسفانه علیرغم اینکه بزرگتر میشویم باز هم به این بایدها بها میدهیم و اجازه میدهیم موجب افزایش استرس در ما بشوند بدون آنکه مجدداً آنها را ارزیابی کنیم که تا چه اندازه برایمان لازم و یا مفید میباشند. بعنوان مثال در مواردی نظیر هنگامی که کسی از ما تقاضای کمک میکند ناخودآگاه فکر میکنیم که باید تحت هر شرایطی و به هر قیمتی به خواست آن فرد پاسخ مثبت بدهیم یا اینکه در رابطه با دیگران اصلاً نباید خودمان را در نظر بگیریم زیرا این خودخواهی است. مقدار قابل توجهی استرس به خود تحمیل می کنیم تا به «بایدها»ی توصیه شده در دوران رشد خود پاسخ دهیم. 
پس بهتر است که تعدادی از بایدها را دوباره مورد ارزشیابی قرار داد. 
به عبارت دیگر نتیجه گیری و برداشت های متفاوت از افکار یا وقایع نیز روش دیگری برای کاهش استرس ها میباشد.برخی اوقات به دلیل پیچیدگیهای زندگی و یا انتقال رنج ها از دوران کودکی علیرغم تمام کوششهایی که میکنیم استرس ها بعنوان یک عامل جدی در زندگی ما باقی می مانند. اگر با چنین شرایطی مواجه هستید بهتر است برای شناخت بهتر خودتان و چگونگی برخورد با مشکلات بیرونی و درونی با یک مشاور ذیصلاح گفتگو نمائید. متوجه باشید که مشورت فقط برای دیوانه ها نیست اکثر این مراجعه کنندگان مشاوران کسانی هستند که مشکلات روزمره زندگی دارند که نتوانسته اند به آنها مسلط شوند. توجه داشته باشید که ما فقط یک بار زندگی میکنیم و می بایستی هر کاری از دستمان بر می آید انجام دهیم تا زندگی را معنی دار تر و لذت بخش تر نمائیم.


● دستورالعمل روزانه جهت کاهش دادن استرس:
 در طول روز خود استراحت های (زنگ تفریح های) کوتاه بدهید.

 باین ترتیب که در طول روز چند بار به مدت 5 تا 10 دقیقه به خود استراحت بدهید و روی خوردن یک میوه یایک نوشیدنی تمرکز کنید تا حدی که از مزة آن لذت ببرید.

 سه دقیقه چشمان خود را ببندید، منظره یا کار مطلوب و آرام بخشی را تجسم کنید و حداقل یکبار دیگر اینکار را تکرار نمائید. 
اگر شما بطور کلی از شخصی که با اعمالش سبب ناراحتی و عصبانیت شما میشود بخواهید که به اعمالش پایان دهد طبیعی خواهد بود که شما نسبت به او عصبانیت نشان دهید. این حق شماست که احساسات خود را بروز دهید. البته کارهایی را که شما به دنبال عصبانیت انجام میدهید میبایست مورد ارزیابی قرار دهید. 
فرد تنها در صورتی خودخواه است که افراد را از بروز واکنش های طبیعی شان محروم کرده باشد البته لازم به ذکر میباشد که عکس العملها گاه در اشخاص یکسان نیست و در اشخاص مختلف بصورت متفاوت ظهور پیدا میکند. 
ارزیابی مجدد بایدهایمان یکی از موثرترین کارهائیست که میتوانیم برای کاهش استرس و بخاطر سلامت جسم و روان خود انجام دهیم. ضمناً از آنجائیکه اطرافیان نزدیک ما نیز تحت تاثیر بایدهای ما قرار میگیرند و احتمال این که آنها نیز رفتارهای ما را الگوی عمل خود قرار دهند. این تجدید نظر به لحاظ سلامت آنان حائز اهمیت میباشد.


● راههای کاهش استرس:
برای کاهش استرس طی مراحل زیر عمل کنید :

1) لباسهای گشاد بپوشید.

2) مکان راحتی را برای نشستن یا دراز کشیدن انتخاب نمائید.

3) آرام و عمیق تنفس کنید و روی حرکات انقباض و انبساط سینه تمرکز نمائید این کار را چند بار تکرارکنید و خود توجه کنید به خروج تنش ها از بدن.

4) خود را در مکانی که در آن احساس آرامش میکنید مثل کنار ساحل منطقة جنگلی و یا یک مرکز خرید خلوت تصور نمائید.

5) سعی کنید تا در حین قدم زدن از مناظر زیبا و رایحه های خوش، نسیم سبک، سایه و یا نور خورشید لذت ببرید.

6) برای دقایقی توجه کنید به چیزی یا موضوعی که ازتمرکز کردن روی آن خوشتان می آید.

7) در طی این لحضات نفس کشیدنهای عمیق و آرام را ادامه دهید به نحوة انجام این تنفس ها دقت کنید و افکار دیگر را کنار بگذارید.

8) در حالیکه موضوعات فوق را تجسم میکنید به موسیقی موردعلاقه خود گوش دهید.

9) این کارها را حتی در فواصل بین کارتان نیز میتوانید انجام دهید.

10) ورزش علاوه بر اینکه بطور کلی برای سلامتی مفید است در کاهش استرس میتواند مؤثر باشد.

11) از ورزش های آرامی نظیر پیاده روی، دوچرخه سواری و دویدن گرفته تا ورزشهای مطبوعی مثل گلف، تنیس و والیبال همه میتوانند مفید باشند.

12) از جمله کارهایی که به هنگام بروز استرس باید انجام دهیم، تجدید نظر روی افکار ناخوشایند و پراسترس است به گونه ایکه نگاه متفاوتی نسبت به قبل به آنها داشته باشیم. و به عبارت دیگر نتیجه گیری و برداشت های متفاوت از افکار یا وقایع نیز روش دیگری برای کاهش استرس ها میباشد. 
مثلاً این روزها که تعداد اتومبیل ها در مسیر رانندگی ما در حال افزایش میباشد اگر راننده ای جلو ما بپیچد و یا برخورد غیرمؤدبانه ای با ما بکند این حالت ها موجب ناراحتی ما می شوند این بدلیل اینست که در واقع ما به چنین افرادی توجه زیادی بیش از آنچه شایسته آن هستندرا نشان میدهیم. 
مهم اینست که شما سعی کنید به خودتان سخت نگیرید، و یاد بگیرید که چگونه بر اشتباهات کوچک خود یا دیگران بخندید.

 برنامه ریزی کنید تا هر روز به مدت نیم ساعت به کاری که به آن علاقمند هستید بپردازید مثلاً کتابی که دوست دارید بخوانید، برنامة تلویزیونی مورد علاقه خود را ببینید، حمام آب گرم بگیرید، تلفنی به یک دوست بزنید و یا هر روز به مدت نیم ساعت در پارک نزدیک محل زندگی یا کار خود قدم بزنید.


مرتبط با: مسائل فردی ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
   
تک اسکین - قالب و ابزار وبلاگ
google35ea4f150bf119aa.html
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic