apple id مشاوره خانواده - ترس
apple id مشاوره خانواده - ترس
 
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :

 
 
 ترس
نویسنده : محمد کارگر
تاریخ : جمعه 25 تیر 1395
نظرات
به طور معمول چه چیزهایی شما را می ترساند؟ آیا تاكنون به مفهوم ترس فكر كرده اید؟ بد نیست بدانید ترس پاسخی غریزی به خطری بالقوه است كه هم در انسان و هم در حیوان وجود دارد. ترس ها به انواع مختلف تقسیم می شود و تاثیرات متفاوت آنها می تواند سازنده یا مخرب باشد.

ترس همیشه مضر نیست و در بعضی مواقع، ترس های كوچك موجب می شود حواس خود را بیشتر جمع كنیم تا به نتیجه مطلوبی برسیم. به عنوان مثال، تصور كنید كه می خواهید سخنرانی هدفمندی داشته باشید. كمی ترس موجب می شود بیشتر روی موضوع تمركز كنید و در نتیجه اشتباهات كمتری هنگام سخنرانی داشته باشید. اما اگر ترس از كنترل خارج شود، یا ما از چیزی بترسیم كه در واقع آسیبی هم به ما نمی رساند، مانند ترس از آینده ای كه هنوز نیامده است. این امر زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار می دهد. ترس های آینده گرا «اضطراب» نامیده می شود و ترس هایی غیر واقعی و غیر منطقی است كه روی سلامت روحی و جسمی و همچنین توانایی ما برای رسیدن به هدف تاثیر می گذارد.

زمانی كه می ترسیم، ترشح هورمون های آدرنالین و كورتیزول در جریان خون، موجب می شود بدن عكس العمل های فیزیكی از خود نشان دهد كه افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، جمع شدن عضلات و تعریق زیاد، از جمله این عكس العمل هاست. بعضی از افراد،‌ به راحتی می توانند ترس خود را كنترل كرده و بر آن غلبه كنند، اما بیشتر افراد وقتی دچار ترس می شوند، به اصطلاح دست و پای خود را گم می كنند. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید روش های زیر به شما كمك می كند بر ترس خود غلبه كرده و در شرایط لازم بتوانید آرامش خود را حفظ كنید.


استراحت كنید!
زمانی كه دچار ترس و اضطراب می شوید و از نظر خودتان قدرت تفكر شما مختل شده، قلب تان تند می زند، كف دست هایتان عرق كرده و احساس گیجی و وحشت می كنید، در نظر داشته باشید تمام این حالات ناشی از ترشح هورمون آدرنالین است. بنابراین،‌ در اولین قدم برای اینكه بدن به آرامش برسد، از جنگ با این علائم خودداری كرده و به جای آن كف دست ها را روی شكم قرار دهید و به آرامی نفس های عمیق بكشید. حداكثر ۱۲ بار تنفس در هر دقیقه، كمك زیادی به آرام كردن بدن می كند. حتی می توانید ذهن خود را نیز به مدت ۱۵ دقیقه از نگرانی ها دور كنید. برای این كار اطراف خانه قدم بزنید، نوشیدنی گرم بنوشید یا دوش بگیرید. این اقدامات موجب می شود بدن آرام شود و احساس بهتری پیدا كند. ممكن است یك ساعت (كمتر یا بیشتر) طول بكشد تا اضطراب از شما دور شود، اما به هر حال این اتفاق خواهد افتاد.


بدتر از این چیست؟

زمانی كه به دلیل اتفاق ناخوشایندی مضطرب هستید و اضطراب می تواند مربوط به كار، روابط شما با دوستان، یا حتی آزمونی باشد كه قرار است در آن شركت كنید، فكر كردن به اینكه بدترین نتیجه ممكن چه می تواند باشد به شما كمك می كند تا بر ترس خود غلبه كنید. توجه داشته باشید حتی اگر در سخنرانی یا مكالمه اشتباه فاحشی هم بكنید، باز شانس بقای شما وجود دارد.


با ترس روبرو شوید
عدم رویارویی با ترس، می تواند به عاملی برای ترسیدن تبدیل شود. اگر روزی داخل آسانسور بودید و احساس ترس كردید، روز بعد هم داخل آسانسور بروید، بایستید و ترس خود را احساس كنید این كار، چنانچه بارها تكرار شود، ترس شما به طور كامل از بین می رود. از هر چه می ترسید با آن روبرو شوید تا به تدریج محو شود.


به بدها خوشامد بگویید!
هر بار رویارویی با اضطراب موجب می شود در دفعات بعدی كه دوباره مضطرب شدید مواجهه با آن آسان تر می شود. بدترین اتفاق ممكن را هنگام اضطراب تصور كنید. به طور مثال با خودتان فكر كنید شاید در آن موقعیت سكته می كردید و حالا، جای شكرش باقی است كه این اتفاق نیفتاده. هنگامی كه ترس را تعقیب كنید، بیشتر از شما دور می شود.


حقیقت را دریابید
ترس ها بدتر از واقعیت به نظر می رسد. افرادی كه هنگام عبور از یك كوچه تاریك مورد حمله سارقان قرار گرفته اند، از فكر آنكه دوباره مورد حمله قرار بگیرند، ترس دارند. در صورتی كه احتمال وقوع مجدد چنین حادثه ای خیلی كم است. یا شاید افرادی كه بر اثر كمرویی سرخ می شوند، خود را بازنده بپندارند و این امر آنان را غمگین تر كند، اما در حقیقت قرمز شدن در شرایط پراسترس، واكنش طبیعی بدن است و با به یاد آوردن این حقیقت اضطراب از بین می رود.


توقع ایده آل ها را نداشته باشید
تفكرات ایده آلیستی سیاه و سفید مثل اینكه «اگر من بهترین مادر دنیا نباشیم، بازنده ام» غیر واقعی است و تنها انسان را مضطرب می كند. زندگی پر از تنش هاست، اما هنوز هم عده ای از افراد فكر می كنند زندگی ما باید كامل و بی نقص باشد. همیشه روزهای بد و ناخوشایند هم پیش می آید، اما باید به خاطر داشت كه زندگی پر از فراز و نشیب است و همیشه بر وفق مراد انسان نیست.


تصویر ذهنی بسازید
چشمان خود را برای چند لحظه ببندید و تصور كنید در مكانی آرام و ایمن هستید. این تصاویر ذهنی می تواند قدم زدن در یك ساحل زیبا، خوابیدن در یك تختخواب گرم و راحت، یا مرور خاطرات خوش دوران كودكی باشد. اجازه دهید افكار مثبت، شما را در خود غرق كند تا احساس آرامش كنید.


درباره اضطراب خود حرف بزنید
در میان گذاشتن ترس خود با دیگران، میزان اضطراب را كم می كند. اگر شما نمی توانید با دوستان یا خانواده خود در این باره حرف بزنید، توصیه می شود به مشاور مراجعه كنید.فراموش نكنید خواب خوب، غذای سالم و پیاده روی بهترین درمان برای غلبه بر اضطراب است. هنگامی كه فكر شما ناراحت شده و مضطرب و نگران می شوید، از چرت زدن بپرهیزید. بعضی افراد در این مواقع به مسكن ها، سیگار یا مصرف مواد مخدر روی می آورند، با این تصور كه شاید با مصرف آنها احساس بهتری پیدا كنند. در حالی كه این كار، ناراحتی و اضطراب آنان را تشدید می كند. غذا خوردن كافی نیز موجب می شود انسان هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی احساس بهتری پیدا كند.


به خودتان پاداش بدهید
با پاداش دادن به خود، موفقیت هایتان را تقویت كنید. هر وقت با كسی كه از او می ترسید تماس تلفنی می گیرید، یا اگر حشره ای را كه از آن می ترسید، با دست از روی زمین برداشتید به خودتان جایزه بدهید، برای مثال خودتان را به گشتی در شهر، یك كنسرت، یا تماشای یك فیلم، صرف غذا در رستوران مورد علاقه تان یا هر هدیه كوچكی كه خوشایندتان است دعوت كنید.


مرتبط با: مسائل فردی ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
   
تک اسکین - قالب و ابزار وبلاگ
 
تک اسکین - قالب و ابزار وبلاگ